۱۳۸۷ فروردین ۲۴, شنبه

ترخیص مددجویان



جناب آقای دکتر احمدیه
سرپرست محترم ستاد ساماندهی درمان وتوانبخشی بیماران روانی مزمن

باعرض سلام
ازآنجائی که نظر اینجانب را درمورد ترخیص مددجویان روانی مزمن جویا شده بودید، احتراماً بعضی نکات که ذکر آنها ضروری به نظر می رسد به استحضار جنابعالی می رسانم :
1- بیماران روانپزشکی وبالطبع بیماران روانی مزمن بعد از کنترل بیماری درحدی که برای خود یا دیگران خطرجدی نداشته باشند باید ترخیص گردند. عدم پذیرش بیمارتوسط خانواده دلیل موجهی برای بستری های طولانی مدت نمی باشد.
2- متاسفانه درحال حاضر دروضعیتی هستیم که حقوق بیماران جهت ترخیص رعایت نمی شود که به نظر اینجانب سیاست فعلی درنحوه پذیرش بیماران علت اصلی این امرمی باشد. اکثرخانواده ها بعد ازسپردن بیمار به مراکز، حتی ازابتدائی ترین حمایت های عاطفی به بیماران خودداری می کنند چه رسد به ترخیص بیماران.
ذکر این نکته ضروری است براساس علم روز محور توانبخشی درکنترل بیماریهای روانی خانواده می باشد.
3- به هرحال درحال حاضر آنچه حق مسلم بیماران محسوب می شود یعنی ترخیص، دردست مثلث خانواده ، مرکز وسازمان بهزیستی قراردارد. به عبارتی باید انگیزه لازم جهت ترخیص را دراجزا این مثلث فراهم نمود.
4- درمورد خانواده های جدید می توان با ابلاغ محدودیت درزمان بستری تا حدی این مسئله را کنترل نمود ولی برای خانواده های قدیمی که بیمارشان مدت طولانی وبعضاً بیش از پنج سال بستری بوده است به نظر این امر به راحتی میسر نمی باشد. دراینجا شاید دادن یارانه نگهداری درمنزل و تضمین بستری مجدد درصورت بدحالی بیمار تاحدی کمک کننده باشد.
5- مراکز نیز به دلیل خالی ماندن ظرفیت بستری ممکن است تمایلی به ترخیص بیمار نشان ندهند به نظرمی رسد که پرداخت یارانه بیمارترخیص شده تا دو ماه بعد از ترخیص تا حدودی بتواند این خلاء را پرکند.
به نظراینجانب تعامل سازنده مراکز با معاونت های توانبخشی می تواند تا حدود زیادی موثر باشد. به طور مثال گسترش بی رویه مراکز جدید بدون ترخیص بیماران وبدون ایجاد چرخه توانبخشی سالم حاصلی جز بستری طولانی مدت و بی دلیل بیماران نخواهد داشت.
6- بستری طولانی مدت بیماران وایجاد مراکز خوابگاهی و دلخوش بودن به چند مرکز محدود که تا حدی درتوانبخشی بیماران فعال هستند درآینده نه چندان دور متولیان توانبخشی بیماران روانی مزمن را زیر سوال خواهد بود وهمانطور که مستحضرید مدعیان ، پیگیرانه منتظر این امر می باشند.
به نظر اینجانب باید بهزیستی استان ها به گسترش روند ترخیص بیماران وایجاد چرخه توانبخشی اعتقاد داشته باشند تا بتوان تا حدی از وضعیت فعلی خارج شد.
درپایان توفیق جنابعالی وهمکاران محترمتان را از درگاه خدواند متعال خواهانم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی
دکتر حمید طاهرخانی

هیچ نظری موجود نیست: